Att anställa en nyanländ - 8 bra saker att tänka på
Vad är en nyanländ?
”En nyanländ person är någon som har beviljats uppehållstillstånd på grund av flyktingskäl eller andra skyddsskäl.”
Olika ingångsvärden
- En del har flytt från krigshärjade länder innan de avslutade sin utbildning
- Andra är högutbildade som kämpar för att få sina kvalifikationer erkända i sitt nya land
- Majoriteten vill förstå systemet och arbetskulturen i Sverige
För nyanlända är jobbet mer än bara ett jobb
Det handlar lika mycket om att:
- Skapa vänner, ett socialt nätverk
- Bli en del av samhället
- Bidra till samhället
Få hjälp med lönekostnaderna – kolla alltid med Arbetsförmedlingen
Om du anställer en nyanländ kan du få hjälp med en stor del av lönekostnaderna från Arbetsförmedlingen.
Det finns tre huvudsakliga former av anställningsstöd
- Nystartsjobb = För personer som varit utan jobb länge. Innebär ekonomiskt stöd som lägst motsvarar summan av arbetsgivaravgiften.
- Introduktionsjobb = För personer som har svårt att få arbete. Den du anställer kan kombinera sin tid hos dig med en utbildning som passar dina behov som arbetsgivare. Du kan få ersättning med upp till 80 % av lönekostnaden.
- Yrkesintroduktionsanställning = Du anställer en person som får praktisk erfarenhet och utbildning eller handledning hos dig. Arbetsförmedlingen bidrar med en del av lönekostnaden.
Den nyanlända ska
- Ha fyllt 20 år
- Ha beviljats uppehållstillstånd inom de senaste 36 månaderna
- Vara inskriven på Arbetsförmedlingen
Som arbetsgivare ska du
- Kunna erbjuda kollektivavtal/hängavtal
- Inte ha skatteskulder eller betydande betalningsanmärkningar
- För yrkesintroduktionsanställningar gäller också att du inte får ha sagt upp anställda på grund av arbetsbrist under de senaste 12 månaderna
När du uttrycker dig: Keep it simple!
- Utforma arbetsbeskrivningar och platsannonser så att de blir så inkluderande som möjligt
- Använd ett enkelt, rakt språk
- Ange endast nödvändiga kompetenser i kraven
Träffa den nyanlända
Bestäm träff på arbetsplatsen, till exempel. Det behöver inte bli långdraget eller komplicerat. Snacka med den nyanlända, visa runt, kolla hur hon eller han beter sig. Ta reda på vilken situation personen har i livet just nu. Lär känna personen, helt enkelt.
Bra att tänka på vid mötet
- Vilken språklig nivå har hon eller han – förstår ni varandra?
- Var bor personen?
- Familj?
- Praktiska saker som tidigare erfarenheter osv
Tydlighet, ordning och reda
Den nyanlända vill oftast göra allt för att passa in, att ingå i gemenskapen, att få bli en del av ett sammanhang.
Underlätta för dig själv och den nyanlända:
- Gå igenom rättigheter och skyldigheter på jobbet
- Har ni speciella regler för just er arbetsplats – formella OCH informella?
- Frukost, lunch, fika, raster – hur gör ni? Berätta och förklara.
”Men! Låt den nyanlända få hitta sitt sätt, sina lösningar och sin roll. Det är viktigt att inte styra med järnhand. Att ge ansvar gör att människor växer.”
Ordboken för ställningsbyggare – en bra hjälp på vägen
Det kommer att bli språkförbistringar, men de blir färre med tiden – vi lovar! Tipsa gärna den nyanlända om vår ordbok som tar upp de vanligaste orden och uttrycken i jobbet som ställningsbyggare.
Ordboken
- Svenska, engelska, arabiska och farsi
- Illustrationer & text
- Både som PFD och som e-kurs
”Språket är jätteviktigt, så det är bra om man som handledare kan hjälpa. Visa steg för steg, det du inte kan förmedla med ord.”
Sist, men absolut inte minst!
Nyfiken på mer? Bra! Då rekommenderar vi att du fördjupar dig lite till. Under segmentet ”För medlemsföretag och handledare” finns exempelvis e-kurser som bara tar några minuter av din tid, praktiska checklistor och annat bra-att-ha för dig som är arbetsgivare och handledare. Fortsätt det goda arbetet!